Rättighetsmallar för användare

2 min. lästidsenaste uppdatering: 09.16.2025

När du skapar en ny användare är det viktigt att du väljer korrekt rättighetsmall.

Din tjänst kan ha olika funktioner/moduler aktiverade. Det innebär att funktioner som rollen har rättighet att göra ibland inte finns tillgänglig. T.ex. har din tjänst inte samtalsinspelning aktiverad, kommer användaren inte kunna se inspelade samtal även om det ingår i rollens rättigheter.

Läs nedan tabell för mer detaljerad information

Användare: 

Rättighetsmall "Användare" används för de användare som skall kuna hantera samtal i växeln, men som inte har behov av ärenden för t.ex callback, video/chatärenden eller MBX Service Desk.

Ärendeagent: 

Rättighetsmall "Ärendeagent" används för de användare som skall kuna hantera samtal i växeln och har behov av ärenden för t.ex callback, video/chatärenden eller MBX Service Desk.

Ärendeagent Admin

Rättighetsmall "Ärendeagent Admin" används för de användare skall kunna administrera funktioner som scheman, användare och mallar. Utöver det har rättighetsmallen behörighet att hantera samtal och ärenden för t.ex callback, video/chatärenden eller MBX Service Desk.

Ärendeagent / Ärendeagent Admin - Fax

Motsvarar Ärendeagent Admin med tillägg att även kunna skicka fax.

Användare - begränsad

Mostvarar "Användare" men har endast rätt att se egna samtalsloggen,egna kontakter och egna samtalsinspelningar.

Telefonväxel Användare Ärendeagent Ärendeagent - admin
Hantera samtal  Ja  Ja  Ja
Skicka SMS Ja Ja Ja
Visa och ändra kontaktkort & hänvisning Ja Ja Ja
Visa samtalslogg, svarsgrupper och telefonbok Ja Ja Ja
Hantera samtalsinspelningar Ja Ja Ja
Skicka internmeddelanden Ja Ja Ja
Ärenden för Callback & Service Desk      
Visa & hantera ärenden Nej Ja Ja
Hantera schema för ärendetider Nej Ja Ja
Chat (extern) & videosamtal Nej Ja Ja
Hantera betalningar Nej Ja Ja
Fax - Skicka    Ja* tillval - fax Ja* tillval - fax
Adminrättigheter      
Admin växelns schema och öppetider Nej Nej Ja
Admin ljudfiler och röstmeddelanden Nej Nej Ja
Admin växelstatus Nej Nej Ja
Admin växelns telefonbok Nej Nej Ja
Admin köer / svarsgrupper Nej Nej Ja
Admin meddelandemallar Nej Nej Ja
Admin prenumerationer på aviseringar för ärendeagenter Nej Nej Ja
Admin statistik & rapporter Nej Nej Ja
Admin användare Nej Nej Ja

 

Var denna artikel till hjälp?