MBX Callback - förändringar i 4.0.7

4 min. lästidsenaste uppdatering: 08.29.2025

I samband med att vi lanserar vår nya version av MBX (4.0.7) kommer några förändringar ske i grafiskt gränssnitt och funktion. Vi vidareutvecklar löpande våra tjänster för att kunna erbjuda nya funktioner och bättre användarvänlighet.

Den här artikeln syftar till att hjälpa dig förstå förändringarna i 4.0.7. Läs gärna mer om alla funktioner kring callback och administration av din tjänst här: Callback 4.0.7 eller under "Hjälpcenter" på wx3.se. Tack för att du tar dig tid.

4.0.7 innebär följande huvudsakliga förändringar

MBX får ett delvis nytt grafiskt utseende i huvudvyn för ärenden. Se bild nedan. 

Var hittar jag mina ärenden? - dina ärenden att ringa upp hittar du under "Ärenden" uppe till vänster.  Skulle du arbeta även med inkommande samtal hittar du aktiva samtal under fliken "Telefonist". Till exempel till en reception.

Ärendelistan ser i princip ut som tidigare och fungerar likadant med motsvarande snabbknappar som tidigare. Nyhet är att det går att anpassa vilka kolumner som skall visas i ärendelistan. För läsa artikeln om hur du ringer upp och hanterar ett ärende se följande artikel: Ringa samtal & hantera ärende

 

Ärendevyer & filter ersätter ärendegruppsfilter 

Om du hade ärendegruppsfilter (flikar) för olika typer av ärenden tidigare kommer dessa att ersättas av ärendevyer. De ärendegruppsfilter du har satt upp finns nu istället till vänster i din vy under "Mina vyer".  

(Tidigare ärendegruppsfilter - nedan)

(Ärendevyer efter uppgradering till 4.0.7 - nedan)

 

Dessa vyer går att anpassa så att de innehåller precis de ärenden du vill se per vy. De går att göra personliga eller delas för alla behöriga.  T.ex ärendevy för ärendegrupp "rådgivning",  Samt endast visa dessa ärenden beroende på status, agent, m.m. Standardvyerna "Alla", "Pågående", "Stängda" och "Mina" finns kvar. Dessa går att ta bort via helpdesk om man så önskar. 

Läs mer och vyer & filter samt hur du anpassar dessa här:  Vyer & filter samt Anpassa ärendevyer

Filter: Utöver vyer kan du nu sätta ett filter ovanpå en vy för att ytterligare filtrera ärenden i listan. Till exempel om du vill visa ärenden för vissa datum eller andra parametrar.

 

Ärendets statusar förändras 

Nya statusar är:

Öppen (Ö): Nya ärenden får status "Öppen (Ö)" när de skapas. De går också att manuellt sättas till öppen.

Väntar (V): Status "Väntar (V)" innebär att ärenden väntar på att tillföras ny information från intern eller extern part. 

Löst (L): Ärendet är färdigbearbetat

Avbokad (A): Ett ärende får status "Avbokad (A)" om det haft en tid kopplat till sig och den extern parten bokat av tiden. Till exempel en telefontid eller videobesökstid.

Alla statusar kan sättas manuellt och i samband med att man skickar ett SMS, Chattar eller skriver en intern kommentar.

Ärendets detaljvy:

Inuti ett ärende kan du på nedan bild se de huvudsakliga förändringarna. Under gula rubriker nedan kan du läsa mer.

Ringa samt uthopp till journalsystem

Knapp för att ringa upp (inkl video) samt knapp för uthopp till journalsystem finns nu uppe till höger i detaljvyn. (se bild ovan)

SMS, Chat & Intern kommentarer

Vi har samlat SMS, interna kommentarer, samtalslogg, samt ev. chat i en och samma dialog för att det enkelt skall gå att följa kommunikationen i ett ärenden. Du väljer i rullistan under dialogrutan hur du vill kommunicera, SMS, intern kommentar eller ev. chat. Mallar fungerar precis som tidigare. (se bild ovan)

Extern / Intern kommunikation

Väljer du att skriva en intern kommentar kommer hela textrutan bli gul för att tydliggöra att det gäller intern kommunikation, ej avsedd för extern mottagare.

Status i samband med att du kommunicerar i ärende

När du väljer att skicka ett SMS, Chat eller intern kommentar på ärendet kommer ärendets status att sättas enligt den status som står på "skicka knappen". Det finns också alltid möjlighet att manuellt ändra status till vänster i ärendet.

Etiketter (ny funktion)

Etiketter kan nu "taggas" på ett ärende för att kunna följa upp ärenden i er verksamhet. Läs mer här: Etiketter

Tidigare interaktion (ny funktion)

Till höger i detaljvyn finns nu ett fält för pågående eller lösta ärenden med aktuell extern kontakt. Observera att informationen om tidigare ärenden försvinner i samband med gallring.

Övriga nyheter

I samband med den nya versionen (4.0,7) kommer även ytterligare nyheter. Några av dessa är;

  • Lägga till användare i MBX Admin
  • AI-funktioner som transkribering av samtal/röstmeddelande samt sammanfattning av samtal
  • Möjlighet att ta in e-post som ett ärende. T.ex om ni har en info-mail kan ni hittar denna mailkonversation direkt i MBX.
  • Ärenden av inkommande samtal till svarsgrupp - med eller utan BankID-legitimering
  • Med mera...

 

Var denna artikel till hjälp?