Om BankID-legitimering
Legitimering av en inringande är bra för att vara säker på att du pratar med rätt person. Det används i samband med order och supportfrågor. Det kan också användas om du i samtalet tar emot eller lämnar känsliga uppgifter.
Funktion kring legitimering av inringande
I MBX finns möjlighet att legitimera den inringande i olika samtalsscenarier. Hur det skall fungera sätts upp per tjänst.
- Under ett pågående samtal.
- I samtalskön innan den inringande kommer fram i er växel.
- I samband med att den inringande lämnar ett meddelande om att bli uppringd.
Förutsättningar för BankID i din växel
För att legitimera via BankID krävs ett BankID-certifikat och är en tilläggstjänst.
Kontakta vår helpdesk så hjälper vi dig att komma igång.
Under samtal (Kan endast ske från MBX på dator)
Om du har ett pågående samtal kan du i menyn uppe till vänster välja legitimera patienten. Välj "BankID-autentisering" och knappa in den inringandes personnummer. Den inringande kommer nu kunna gå in i sin app och legitimera sig. När så skett får du svar i en dialogruta gällande den inringandes identitet. Observera att den inringande kommer få ett varningsmeddelande i sin BankID-app för att minska risken för bedrägerier.

I samband med återuppringning (Kan endast ske från MBX på dator)
Om du har ett återuppringningsärende kan den inringande legitimera sig i samband med att denne ber om att bli uppring. I ärendet under rubriken "Ärendet gäller" framgår då den inringandes personnummer. Du kan också välja att identifiera den inringande under samtalet om du så önskar.

Inför ett samtal (Kan endast ske från MBX på dator)
Du kan välja att låta den inringande legitimera sig i kö vid samtal i er växel. Det kommer skapas ett ärende i samband med samtalet. I det ärende framgår, precis som vid återuppringning, under rubriken "Ärendet gäller", vilket personnummer och namn som den inringande identifierat sig med.
Hjälpcenter