Ärende av inkommande samtal

2 min. lästidsenaste uppdatering: 04.11.2025

Varför ärenden av inkommande samtal?

Ibland kan det vara effektivt att ett samtal till er växel, eller en viss svarsgrupp/kö, skapar ett ärende i MBX. På så sätt behöver ni inte manuellt skapa ett ärende för att hålla koll på att något skall följas upp till följd av samtalet. Ni får också en helhetsbild över samtliga samtal och kontakter via e-post på ett och samma ställe. Något som ni sedan också kan följa upp i vår statistikportal.

Skapa ärende av samtal manuellt eller automatiskt

Ett ärende av ett samtal kan skapas på tre sätt

  • Manuellt av den som besvarar samtalet. Lämpligt när man vill att endast vissa samtal ska skapa ett ärende. Skapa ärende genom att klicka på ikonen markerad i rött.
  • Automatiskt av MBX. Då skapar samtliga samtal till aktuell svarsgrupp ett ärende i MBX.
  • Automatisk av MBX då inringande lägger på i växelns kö. Då skapas ett ärende i det fall den inringande väljer att lägga på samtalet redan innan denne kommit fram. Lämpligt när ni som företag vill följa upp missade samtal.

Lägg till samtal till ett befintligt ärende

Du kan koppla ett ärende som du skapar till följd av ett telefonsamtal (såväl inkommande som utgående) till ett befintligt ärende. Till exempel kan ni redan ha ett ärende där en kund hört av sig via e-post där samma kund nu hör av sig i samma ärende via telefon. 

Koppla in samtalet till ett befintligt ärende genom att klicka på ikonen markerad i rött. 

När du ska lägga till ett samtal kan du säka efter ärenden. Sök efter ärendenumret, kontakt eller ämne i befintliga ärenden.

Samtalet läggs nu till i kunddialogen i det befintliga samtalet.

 

Var denna artikel till hjälp?