Varför använda vyer?
Vyer är ett kraftfull verktyg för att hålla koll på de ärenden som ni hanterar i dialogen med kunder och partners.
Genom att skapa vyer kan ni sortera ärenden baserat på olika kriterier så att ni får en gemensam överblick över vad som pågår. Ni kan enkelt prioritera och blir mer effektiva.
Till exempel ärenden för rådgivning, återbud och recept inom sjukvården. Eller kundserviceärenden, ekonomiärenden, ärenden som tillhör en viss kund, osv...
Som användare kan du även skapa egna "privata" vyer för att enkelt kunna få fram de ärenden som du är intresserad av.
Delade vyer & mina vyer
Vissa av funktionerna nedan kan vara tilläggstjänster, kontakta helpdesk@wx3.se vid frågor.
Det finns ett antal standardvyer som alltid är tillgängliga. Utöver det kan en ny vy skapas som antingen "privat" eller "delad". En privat vy ser bara den användare som skapat den, medan en delad ses av alla.

Anpassa vy
Du anpassar en vy när du skapar den, eller genom att klicka på den vy du vill anpassa. I vyn, uppe till vänster brevid namnet på vyn finns en penna. Klicka på den för att anpassa vyn.
![]()
Skapa vy
För att skapa vy, klicka på "Ny vy". Namge vyn och välj om det skall vara en privat eller delad vy.
För att välja vilka ärenden som skall inkluderas i en vy finns ett smart verktyg enligt nedan. Genom att skapa villkor för en vy kan du med stor precision välja vilka ärenden som ska visas.
Du kan välja om ett villkor "måste" vara uppfyllt för att ärendet ska visas eller om "något" villkor av flera villkor i en lista ska vara uppfyllt för att ärendet ska visas i vyn.
Exempel A: (sjukvård)
Du skapar en vy vid namn "Telefonrådgivning". Du vill att den vyn endast ska innehålla pågående rådgivningsärenden som kommit in via telefon och du vill endast se ärenden med status "Öppen" och "Väntar".
Då måste följande villkor gälla.
- Ärendegrupp skall vara "Rådgivning"
Någon av dessa villkor måste gälla
- Status är "Öppen" och "Väntar"

Exempel B: (Kundservice)
Antag att du vill ha en vy som visar alla ärenden som ligger i ärendegrupp "Kundservice", är tilldelade dig som handläggare och har inkommit via epost. Antag också att ärendena skall vara taggade med etiketten "Kvalitetsproblem" eller "Fakturafråga".
Då kan du bygga upp din vy enligt nedan.

Kolumner för ärenden i din vy
När du bestämt dig för vilka villkor som ska gälla för de ärenden som ska visas i vyn återstår att bestämma formatet för hur de ska visas. Det innebär i princip att du väljer vilka kolumner som ska visas i ärendelistan samt i vilken ordning.

När du är klar med detta kan du välja hur ärenden ska grupperas och sorteras i listan.
Därefter sparar du vyn.
Hjälpcenter